​Millionkontrakt i hus: Specialister i trafiksikkerhed skal levere alle signalanlæg til Hovedstadens Letbane

På foto ses fra venstre: Patrik Magnusson, Hovedstadens Letbane;  Erik Skotting, Hovedstadens Letbane; Per Hedelund, ITS Teknik; Lars Hougaard Jakobsen, ITS Teknik og Peter Lerche Andreasen, Hovedstadens Letbane. (Foto: Hovedstadens Letbane.​)

ITS Teknik står over for den hidtil største ordre, når virksomheden skal levere 63 signalanlæg til den nye letbane mellem Lyngby og Ishøj. ITS Teknik, der udvikler og leverer innovative løsninger til infrastrukturen, har underskrevet en kontrakt med Metroselskabet og Hovedstadens Letbane, der har en værdi på op mod 100 millioner kroner.

Opstartsmødet mandag den 15. juni markerer startskuddet til letbanen, der skal stå klar til den første tur i 2025. Udover aftalen om levering og installation skal ITS Teknik sørge for driften og vedligeholdelsen af signalanlæggene frem til 2028. Drifts- og vedligeholdelsesaftalen kan dog forlænges yderligere otte år efter 2028, hvorfor den estimerede værdi af kontrakten vil være op mod 100 millioner kroner.

”Vi er meget glade for at være leverandører til et af de største infrastrukturprojekter i Region Hovedstaden i disse år,”

siger salgschef hos ITS Teknik, Lars Hougaard Jakobsen.

Skal sikre trafikanternes fremkommelighed

Hovedstadens Letbane involverer Ring 3, der er en af Danmarks største trafikkorridorer. Det bliver derfor en omfattende og spændende opgave for ITS Teknik at kaste sig over.

”Levering og installation af signalanlæg, er vi vant til at håndtere. Men dette projekt tæller altså 63 signalanlæg, hvor der skal opsættes nyt signalmateriel ved samtlige kryds på hele strækningen fra Ishøj til Lundtofte. Desuden er Ring 3 ovenikøbet kolossalt trafikalt belastet, så det bliver en helt særlig opgave, fordi der bliver rigtig meget koordineringsarbejde,”

siger Lars Hougaard Jakobsen og fortsætter:

”Vi glæder os til at være en del af så stort et infrastrukturprojekt, der har til formål at skabe fremkommelighed for både trafikanter på Ring 3, på tværs af Ring 3 og for letbanen. Vores signalanlæg skal sikre en glidende afvikling af trafikken.”​

Flere hænder til opgaven

Metroselskabet og Københavns Letbane har ansvar for programmeringen til signalanlæggene, mens ITS Teknik skal sørge for få signalanlæggenes funktion til at spille sammen med trafikken og letbanen, når den ankommer til vejkrydsene.

”Programmeringen og installationen af signalanlæggene bliver et sammenhængende system, hvor vi med en Siemens-løsning kan sørge for, at koordineringen mellem anlæggene fungerer optimalt. Ordren betyder også, at vi kommer til at rekruttere flere medarbejdere, så vi er sikre på, at vi opretholder vores høje kvalitet hele vejen rundt hos ITS Teknik,”

siger Lars Hougaard Jakobsen.

ITS Teknik har ud fra en samlet vurdering af virksomhedens tilbud, organisation og udstyr vundet opgaven hos Metroselskabet og Hovedstadens Letbane.​​

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Nyhedsoversigten

Øvrige nyheder

Jobopslag

Elektrikere der har mod på noget mere

Hvis du vil gøre en forskel inden for trafiksikkerhed, sikre skoleveje for vores børn, motivere cyklisme for vores miljø og …

Nyheder header

Horsens bekæmper trængsel med Smart City-løsning

Horsens Kommune nudger byens bilister til at vælge hurtigere ruter via et nyt rejsetidssystem leveret af ITS Teknik. Systemet baserer …