Hos ITS Teknik har seniorer lyst til at fortsætte arbejdslivet

ITS Tekniks medarbejdere er dybt optagede af deres arbejdsopgaver. Desuden oplever seniorerne en ånd i virksomheden, som giver dem lyst til at følge med i den teknologiske udvikling, så de fortsætter arbejdslivet langt op i 70’erne. Mød tre ITS Teknik-medarbejdere, der har været med til at præge trafiksikkerheden i Danmark i mere end en menneskealder.

Kurt Amfelt er konsulent i ITS Teknik og har beskæftiget sig med trafiksikkerhedsløsninger i 50 år. Han begyndte i branchen som apparattekniker. Året var 1971, og der var god brug for signalteknik og bedre trafiksikkerhedsløsninger. I det trafikmæssigt sorte år mistede 1.213 livet i trafikken.

Knud Dalsgaard Knudsen er programmør af styreapparater til trafiksignalanlæg hos ITS Teknik, men da han begyndte i signalbranchen i 1978, var det som radiomekaniker.

Jens Kirkeby Johnsen arbejdede i flere forskellige brancher, før han i år 2000 også blev en del af signalbranchen, først som leder af nedgravningsarbejdet, senere som montør.

Fælles for de tre modne herrer er, at de stadig befinder sig godt og udfylder vigtige roller hos ITS Teknik.

Jens Kirkeby Johnsen nyder udfordringer og opbakningen til at løse dem

Jens Kirkeby Johnsen var tømrer og mejerichauffør, før han år 2000 blev ansat i firmaet Olsen Engineering, der fusionerede med Dansk Trafikteknik A/S og blev til ITS Teknik. Han var i begyndelsen nedgravingsleder, men avancerede til at arbejde som montør.

Han arbejdede med eksempelvis fejlretning, etablering af nye anlæg, teknisk montage og udstyrsmontage. Hele tiden udvidede han sit netværk og sit kendskab til ITS-informationsdelen i virksomheden. Jens Kirkeby Johnsen nyder fortsat at komme på arbejde:

”Det er stadig lige udfordrende. Det er dét, der driver værket. Vi får hele tiden nye udfordringer og opbakning til at løse dem,” fortsætter:

”Vores kunder får en god service, og vi formår at holde kontakten til dem. Det er også noget af det sjoveste.”

Knud Dalsgaard Knudsen trives med at lære nyt og se teknikkens udvikling

”ITS-teknik er en interesse for mig, og der sker meget i vores branche. Samtidig kommer der yngre, dygtige kolleger til, som jeg kan lære af. Det inspirerer mig,” siger han. Og Knud Dalsgaard Knudsen er om nogen grebet af trafikanlæg. Ofte har hans kone måttet vente på, at han skulle ud af bilen og tage fotos af trafikanlæg, når de har været på ferie i USA eller Australien.

Det, der giver ham lyst til at fortsætte, er at få lov at lære noget nyt. Og så har det altid haft en særlig betydning for ham at arbejde med trafiksikkerhed:

”I det første anlæg, jeg lavede i 1978, skete en dødsulykke kort efter, det var sat op. Der blev lavet undersøgelser, og det viste sig, at anlægget var i orden. Men en taxachauffør havde kørt over for rødt. Det gjorde stort indtryk, fordi jeg var helt grøn i branchen, og det kom til at præge min måde at arbejde med signalanlæg. Vi skal aldrig gå på kompromis med sikkerheden,” siger han.

Kunder, fællesskab med kollegerne og mening med jobbet holder Kurt Amfelt fra pensionen

Vejen til tidlig pension var banet for Kurt Amfelt, da den virksomhed, han sammen med gode og dygtige kolleger og medarbejdere havde opbygget, blev solgt, i 2014. Der var bare dét, at en del af de tidligere kolleger og ansatte var rykket over til ITS Teknik. De trak så meget i ham, at han i 2018 fik nyt job som konsulent i ITS Teknik. På det tidspunkt var han fyldt 68 år.

Kurt Amfelt sætter pris på at være en del af en branche, hvor meget bygger på stor faglig kompetence og gode relationer:

”Jeg har et stort netværk, der bygger på gensidig tillid og forståelse og ikke mindst, føler jeg også stort ansvar overfor kunderne,” sige han. Kurt Amfelt mener, at ITS Teknik har en helt særlig evne til at fastholde sine erfarne, og sine ældre medarbejdere. Det handler om at betragte alle medarbejdere som et vigtigt aktiv:

”Der er en helt særlig ånd her hos ITS Teknik. Vi er et fællesskab, hvor der samarbejdes på tværs af ansvars- og funktionsområder. Her er ikke nogen egotrippere, men frihed under ansvar,” siger han.

Han er også fascineret af den udvikling der er sket indenfor trafiksikkerhed i Skandinavien, hvor vi er meget langt fremme, set i forhold til mange andre lande i verden. Det er en stor tilfredsstillelse for ham, at trafikken er blevet meget mere sikker, siden han begyndte i 1971:

”Når man læser uheldsrapporter, kan man jo ofte se, hvorfor der sker uheld. Og man kan se, at ved små, lette tiltag kan man undgå personskadeuheld. Derfor er det simpelthen dybt meningsfuldt at arbejde med trafik.”

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Nyhedsoversigten

Øvrige nyheder

Nyheder header

Horsens har landets første 1 watt-trafiksignal

Danmarks første lyssignal med 1 watt-teknologi er sat op i Horsens. Det betyder CO2– og energibesparelser. ”Vi er så langt …

Nyheder

Fuldgrafiske P-tavler i Nyborg viser vej til ledig parkering

Nyborg Kommunes fuldgrafiske P-tavler viser vej til ledige P-pladser. Men de kommer også til at fungere som informationstavler, når Nyborg …