Hovedstadens Letbane: historisk stor trafikopgave er i gang

En del af danmarkshistoriens største trafikopgaver – Hovedstadens Letbane – er landet hos ITS Teknik, nærmere bestemt på projektleder Nicolaj Tranes skrivebord.

I de kommende år får han en nøglerolle i at koordinere arbejdet med de 63 signalanlæg, der skal etableres i forbindelse med Hovedstadens Letbane. Det er mere end tre gange så mange signalanlæg, som Aarhus Letbane havde ved sin indvielse.

Nikolaj Trane betegner selv opgaven som teknisk og projektledelsesmæssigt meget spændende:

”Vi har brugt det første halve år på projektering, og jeg har arbejdet på at få en leveranceplan til lagerlogistik på plads, leverandørerne har holdt koordinerende møder – det er det, man kan kalde backoffice-delen. Nu er gravearbejdet begyndt i Glostrup, og lige om lidt går de i gang med at grave i Rødovre og Herlev. Så nu er vi for alvor i gang.”  

Signalanlæg og styring leveres af ITS Teknik, COWI og Siemens

I hvert letbanekryds kommer til at sidde et styreapparat, som ITS Teknik leverer. COWI leverer softwaren, mens Siemens leverer letbanedetekteringen, der skal fortælle kontrolrummet, hvor på strækningen letbanetogene befinder sig.

Mens ITS Teknik således har kontrakt på at levere én af grænsefladerne til det materiel, der skal fungere over jorden, vil Nikolaj Trane også få et tæt samarbejde med de entreprenører, som skal stå for arbejdet under jordoverfladen. Det kræver, at han sammen med repræsentanter fra andre leverandører dykker ned i materien for at finde løsninger på, hvordan det hele skal spille sammen.

Jordarbejdet udfører MJ Eriksson, Per Aarsleff og CG Jensen

Når så mange forskellige kontraktholdere skal være i dialog om projektets grænseflader, er det vigtigt, at man holder en god stemning.

”I ITS Teknik vil vi gerne være runde i tilgangen. På store anlægsprojekter er det før set, at de forskellige aktører har haft en meget firkantet indstilling til samarbejdet, så hver har holdt på sit. Men på Hovedstadens Letbane er alle kontraktholderne indstillet på en mindre firkantet samarbejdsform,” siger Nikolaj Trane.

Det er de store danske entreprenører MJ Eriksson, Per Aarsleff og CG Jensen, der står for entreprenørarbejdet under jorden.

”Hvis en entreprenør ringer, at nu er de klar til, at vi kommer, så skal vi også stille op. Vi skal sikre fremdriften i projektet. Vi skal være der, når der er brug for os,” siger Nikolaj Trane og fortsætter:

”Vores målsætning er, at vi ikke forsinker de andre, men vores virkelighed er også, at hvis en entreprenør er forsinket i gravearbejdet, så kan vi ikke gøre noget. Når man graver i jorden, dukker der næsten altid spændende udfordringer op.”

Drift af overvågningssystemet for Hovedstadens Letbane i otte år

Fysisk kommer den daglige overvågning af Hovedstadens Letbane til at foregå fra et kontrolrum i Glostrup, her holder Letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter (CMC) til. Herfra vil systemet ”Sitraffic Scala” holde øje med, om de 63 signalanlæg alle sammen opfører sig, som de skal. Det bliver også i Glostrup, man skal servicere og vedligeholde letbanetogene.

Driften af overvågningssystemet for Hovedstadens Letbane kommer ITS Teknik til at stå for. ITS Teknik skal vedligeholde signalerne de første otte år, og har derefter option på otte år mere. Hovedstadens Letbane bliver 28 km lang og får 29 stationer – fra Lyngby i nord til Ishøj i syd.

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Nyhedsoversigten

Øvrige nyheder

Nyheder header

Horsens har landets første 1 watt-trafiksignal

Danmarks første lyssignal med 1 watt-teknologi er sat op i Horsens. Det betyder CO2– og energibesparelser. ”Vi er så langt …

Nyheder

Fuldgrafiske P-tavler i Nyborg viser vej til ledig parkering

Nyborg Kommunes fuldgrafiske P-tavler viser vej til ledige P-pladser. Men de kommer også til at fungere som informationstavler, når Nyborg …