Horsens har landets første 1 watt-trafiksignal

Danmarks første lyssignal med 1 watt-teknologi er sat op i Horsens. Det betyder CO2– og energibesparelser.

”Vi er så langt nede i strømforbrug, at det er helt utroligt,” siger vejchef i Horsens Kommune Allan Lyng Hansen. Teknologien har potentialet til at blive fremtidens ITS-standardløsning.

Det nye røde, gule og grønne lyssignal i Horsens ligner til forveksling alle andre lyssignaler. Men indeni gemmer sig verdens mest energieffektive måde at oplyse trafiksignaler med rød-gul-grøn: 1 watt-teknologien

Det supereffektive system er udviklet af Siemens og har nu fået sin debut i Danmark. Med installationer på 1 watt kan den nye teknologi sikre en stor besparelse på strømforbruget. Dertil kommer en meget høj sikkerhed i kraft af lav spænding på 24V til udstyr opsat på signalmasterne.

Fremtidens trafikregulering

Lysstyrken i det nye system er den samme, som i de hidtil kendte signalanlæg. Der hvor energiforbruget især er reduceret, er i selve LED enheden og i styreapparatet.

Horsens Kommune har de senere år investeret i et bedre flow i trafikken og implementeret en lang række Smart City-løsninger. Allan Lyng Hansen ser 1 watt-teknologien som en ITS-løsning, der i de kommende år vil blive standard på de danske veje:

”Da vi gik fra glødepærer til LED, tænkte jeg, at nu når vi nok ikke længere ned. Men nu er vi så langt nede i strømforbrug, at det er helt utroligt. Det svarer til, hvad jeg bruger til et LED-spot i loftet derhjemme. Og signallyset lyser lige så kraftigt som de gamle, du kan ikke se forskel. ”

Byens infrastruktur skal bruge mindre energi

Med 1 watt-signalløsningen reduceres de årlige udgifter til el betydeligt. Blandt andet derfor forventer Allan Lyng Hansen, at den nye 1 watt-teknologi bliver førstevalget, når signalanlæg skal udskiftes i de danske kommuner over de kommende år. Han siger:

”Det her er først og fremmest en grøn løsning – og den er meget mere moden, end det vi har set tidligere. Men derudover giver den en stor besparelse på elforbruget. Efterhånden som der kommer mange 1 watt-anlæg i drift, batter det selvfølgelig mere i CO2 og i kroner og øre.”

Også fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er den nye løsning at foretrække. Risikoen for spændingsulykker er stærkt reduceret. Hvis der skulle være fejl eller slid i isolationen omkring kablerne, og den kommer i berøring med en person, er det betryggende, at der kun går 24 volt og ikke 230 volt igennem.

Grøn ITS-teknologi

Først og sidst er det dog CO2-besparelsen, der gør 1 watt-teknologien så attraktiv for Horsens: ”Den nye 1 watt-teknologi passer ind i den strategi omkring CO2-reduktion, vores byråd har lavet. Vi satser på grøn omstilling i Horsens. Og den harmonerer med vores Smart City-strategi. Vi vil gerne have trafikken til at glide og ikke holde stille inde i byen – det er også at tænke grønt, ” siger Allan Lyng Hansen.

Kenneth Bigom Nielsen er trafikingeniør hos ITS Teknik, som har projekteret og designet 1 watt-signalanlægget i Horsens. Han siger: ”Når vores kunder skal anskaffe nye anlæg, bliver 1 watt-anlæg nok et forholdsvis nemt valg fremover. Lyssignal med 1 watt-teknologi bruger mindre strøm og udleder mindre CO2 foruden det sikkerhedsmæssige, at der arbejdes med 24V og ikke 230V. Merprisen i nye anlæg er tjent hjem i løbet af nogle få år. Hvis man har gamle anlæg hvor de enkelte lyssignaler bruger op til 20-27 watt,” vil besparelsen på strømforbruget blive større siger Kenneth Bigom Nielsen: ”Om 20 år er det formentlig 1 watt-teknologi, der sidder overalt. Jeg kan ikke se nogen grund til, at det ikke skulle ske.”

Producenten Siemens og ITS Teknik A/S har beregnet, at der i et nyt gennemsnits signalanlæg med LED lysgivere kan spares ca. 270 kg CO2 om året svarende til ca. 2.000 kWh

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Nyhedsoversigten

Øvrige nyheder

Jobopslag

Vi har p.t. ingen ledige stillinger

Du er velkommen til at sende os en uopfordret ansøgning på job@its-teknik.dk.

Nyheder header

P-vejvisning vejleder bilisterne i Randers Midtby

Foto venligt udlånt af Randers Kommune, foto: Jakob Lerche For nylig kom der lys i de 55 informationstavler, som nu …