Danmarks første lyssignal med 1 watt-teknologi er sat op i Horsens. Det betyder CO2– og energibesparelser.
”Vi er så langt nede i strømforbrug, at det er helt utroligt,” siger vejchef i Horsens Kommune Allan Lyng Hansen. Teknologien har potentialet til at blive fremtidens ITS-standardløsning.
Det nye røde, gule og grønne lyssignal i Horsens ligner til forveksling alle andre lyssignaler. Men indeni gemmer sig verdens mest energieffektive måde at oplyse trafiksignaler med rød-gul-grøn: 1 watt-teknologien
Det supereffektive system er udviklet af Siemens og har nu fået sin debut i Danmark. Med installationer på 1 watt kan den nye teknologi sikre en stor besparelse på strømforbruget. Dertil kommer en meget høj sikkerhed i kraft af lav spænding på 24V til udstyr opsat på signalmasterne.
Fremtidens trafikregulering
Lysstyrken i det nye system er den samme, som i de hidtil kendte signalanlæg. Der hvor energiforbruget især er reduceret, er i selve LED enheden og i styreapparatet.
Horsens Kommune har de senere år investeret i et bedre flow i trafikken og implementeret en lang række Smart City-løsninger. Allan Lyng Hansen ser 1 watt-teknologien som en ITS-løsning, der i de kommende år vil blive standard på de danske veje:
”Da vi gik fra glødepærer til LED, tænkte jeg, at nu når vi nok ikke længere ned. Men nu er vi så langt nede i strømforbrug, at det er helt utroligt. Det svarer til, hvad jeg bruger til et LED-spot i loftet derhjemme. Og signallyset lyser lige så kraftigt som de gamle, du kan ikke se forskel. ”
Byens infrastruktur skal bruge mindre energi
Med 1 watt-signalløsningen reduceres de årlige udgifter til el betydeligt. Blandt andet derfor forventer Allan Lyng Hansen, at den nye 1 watt-teknologi bliver førstevalget, når signalanlæg skal udskiftes i de danske kommuner over de kommende år. Han siger:
”Det her er først og fremmest en grøn løsning – og den er meget mere moden, end det vi har set tidligere. Men derudover giver den en stor besparelse på elforbruget. Efterhånden som der kommer mange 1 watt-anlæg i drift, batter det selvfølgelig mere i CO2 og i kroner og øre.”
Også fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er den nye løsning at foretrække. Risikoen for spændingsulykker er stærkt reduceret. Hvis der skulle være fejl eller slid i isolationen omkring kablerne, og den kommer i berøring med en person, er det betryggende, at der kun går 24 volt og ikke 230 volt igennem.
Grøn ITS-teknologi
Først og sidst er det dog CO2-besparelsen, der gør 1 watt-teknologien så attraktiv for Horsens: ”Den nye 1 watt-teknologi passer ind i den strategi omkring CO2-reduktion, vores byråd har lavet. Vi satser på grøn omstilling i Horsens. Og den harmonerer med vores Smart City-strategi. Vi vil gerne have trafikken til at glide og ikke holde stille inde i byen – det er også at tænke grønt, ” siger Allan Lyng Hansen.
Kenneth Bigom Nielsen er trafikingeniør hos ITS Teknik, som har projekteret og designet 1 watt-signalanlægget i Horsens. Han siger: ”Når vores kunder skal anskaffe nye anlæg, bliver 1 watt-anlæg nok et forholdsvis nemt valg fremover. Lyssignal med 1 watt-teknologi bruger mindre strøm og udleder mindre CO2 foruden det sikkerhedsmæssige, at der arbejdes med 24V og ikke 230V. Merprisen i nye anlæg er tjent hjem i løbet af nogle få år. Hvis man har gamle anlæg hvor de enkelte lyssignaler bruger op til 20-27 watt,” vil besparelsen på strømforbruget blive større siger Kenneth Bigom Nielsen: ”Om 20 år er det formentlig 1 watt-teknologi, der sidder overalt. Jeg kan ikke se nogen grund til, at det ikke skulle ske.”
Producenten Siemens og ITS Teknik A/S har beregnet, at der i et nyt gennemsnits signalanlæg med LED lysgivere kan spares ca. 270 kg CO2 om året svarende til ca. 2.000 kWh