Hos ITS Teknik har vi en ambition om at drive en forretning, hvor der også er plads til at fokusere på verdenen omkring os, og det aftryk som vi sætter.
Derfor betyder FN’s verdensmål noget for os og derfor støtter vi af og til projekter, der fremmer disse mål. Som for eksempel dette projekt i tre udsatte kvarterer i Havana, der skal fremme hverdagscyklismen som en sund, billig og ikke-forurenende transportform.
ITS Teknik er specialister i trafiksikkerhed, trafikplanlægning og trafikregistrering – desuden leverer vi løsninger til at fremme cyklismen. Eksempelvis cykelbarometre og systemer til grønne cykelbølger, cykelprioritering og forebyggelse af højresvingsulykker. Men med projektet i Havana håber vi på at medvirke til at udbrede en god cykel- og trafikkultur.
God trafikkultur skal læres tidligt
God trafikkultur skal læres tidligt – og det må gerne ske på en cykel. Det er baggrunden for projektet i tre af Havanas udsatte kvarterer. Målet er at fremme hverdagscyklismen som en sund, billig og ikke-forurenende transportform. Projektet skal fra barnsben lære indbyggerne, at cyklen giver mere mobilitet og adgang til arbejde, studier og rekreative muligheder. ITS Teknik støtter projektet, ligesom vi leverer løsninger, der fremmer cyklisme, til alverdens byer.
ITS understøtter god trafikkultur
Trafikkultur, eller cykelkultur, handler i Havana-projektet om at udbrede kendskabet til, hvordan cyklen kan være et meget effektivt transportmiddel. Ikke mindst i de dele af verden, hvor den offentlige trafik ikke er så veludbygget, som vi kender det herhjemme, og hvor biler ikke er hvermandseje.
”ITS Tekniks fornemmeste opgave er at være med til at understøtte en god trafikkultur, altså en sikker, smidig og effektiv trafik,” siger Lars Hougaard Jakobsen, salgschef hos ITS Teknik og tilføjer:
”Og selv om dette projekt ligger et stykke fra, hvad vi laver i hverdagen, synes vi alligevel, at det i sin kerne indeholder alt det om sikker, sund og effektiv bytrafik, som vi gerne vil stå for.”
Cykeltræning for børn
Formålet med projektet er først og fremmest at udvikle en cykelkultur, der styrker hverdagscyklismen. Og hvis man vil fremme cykelkulturen, er det en god idé at starte med børnene. Derfor er cykelprojektet på Cuba målrettet tre børnehaver, der alle ligger i udsatte boligområder i den gamle del af hovedstaden Havana.
Cykelkultur er mange ting, men det hele starter med helt grundlæggende cykeltræning for børnene i de tre børnehaver. Desuden laver børnehaverne forskellige aktiviteter med børnene, hvor cyklerne indgår. Cyklerne er sponsoreret af ITS Teknik. Projektets program er tilrettelagt på basis af danske pædagogiske principper om ”Learning by Playing”, det er Cykellege, der er udviklet af børnehaven Hylet i København og Cyklistforbundet.
Værkstedskurser for voksne
Selv om projektet er det første af sin slags, så har Lotte Bech medlem af Emergency Architecture & Human Rights, EA-HR, en klar forventning om, at projektet vil skabe bæredygtige forbedringer i tre af Havanas mest udsatte kvarterer.
”Det vil ske gennem borgerdeltagelse og inddragelse af samfundsgrupper og børn i skoler og børnehaver. Det hele handler om at styrke cykelkultur, cykeltræning og cykelvedligeholdelse, ikke kun blandt børn, men også blandt deres forældre,” siger Lotte Bech.
Derfor er de mange aktiviteter heller ikke alene målrettet børn, men indeholder blandt andet også værkstedskurser, hvor voksne og unge kan lære at reparere cykler, samt en stor offentlig Cykellege-festival.
Hverdagscyklismen skal udbredes på Cuba
Havana-projektet løber i femten måneder og afsluttes i september 2022. I slutningen af projektperioden vil EA-HR, sammen med cubanske NGO Patrimonio, Comunidad y Medio Ambiente, SCPCMA, og andre lokale partnere, evaluere resultater og udveksle erfaringer med cykelplanlægningsenheder fra ti andre cubanske byer. Formålet er at overveje mulighederne for at bruge de positive resultater til fremtidige aktiviteter til fremme af hverdagscyklismen i det øvrige Cuba.
Fakta om bycykling i Havana
Projektet er sat i søen af den danske civilsamfundsorganisation for bæredygtig udvikling Emergency Architecture & Human Rights, EA-HR sammen med den cubanske NGO for bæredygtig udvikling i byer, Patrimonio, Comunidad y Medio Ambiente, SCPCMA og Old Havana Planning Entity, OHCH, som er ansvarlig for rehabiliteringen af Gamle Havana.
Byplanlægger Lotte Bech og projektkoordinator Ivan Salinas, der har været afsted til Havana, er begge medlemmer af EA-HRs Cuba-projektteam.
Derudover støttes projektet af CISU (Civilsamfund i udvikling) under Udenrigsministeriet. ITS Teknik har sponsoreret 37 børnecykler til projektet.