ITS Teknik har leveret signalanlægget til Nordeuropas første dynamiske ruderanlæg på Fyn og elimineret kø på motorvejsramperne

ITS Teknik står bag signalanlægget med den nyeste radarteknologi til Nordeuropas første dynamiske ruderanlæg. Trafikløsningen findes ved Odense SV på Fynske Motorvej og har fjernet den massive kø på motorvejen og motorvejsramperne ved til- og frakørsel 52.

Der var Danmarkspremiere, da det nye tilslutningsanlæg til og fra Fynske Motorvej ved Assensvej ved Odense SV stod klart i efteråret 2017. Anlægget, der er et såkaldt dynamisk ruderanlæg, er samtidig det første af sin art i hele Nordeuropa.

”For at forbedre fremkommeligheden bliver bilisterne ledt over i den anden side af vejen på den bro, der krydser motorvejen, så man kan lave et venstresving ned på motorvejen uden, at man skal krydse den modsatkørende trafik som normalt,” fortæller Annette Jørgensen, som er projektleder i Anlæg & Drift i Vejdirektoratet, der som bygherre står bag den nye løsning. Vejdirektoratet har udformet løsningen med inspiration fra lignende løsninger i USA. 

Større kapacitet på motorvejsramperne

Før ombygningen af tilslutningsanlægget til motorvejen var der behov for at afvikle både venstre- og højresvingende trafikanter ved hjælp af signalregulering. Der var ligeledes behov for at have deciderede venstresvingsbaner på selve broen, og de optog meget plads. Derfor var der kun én bane i hver retning til at afvikle de bilister, som skulle ligeud på landevejen Assensvej.

Det nye dynamiske ruderanlæg er derimod fri af svingmanøvrerne som følge af en såkaldt shunt, der er en højresvingsbane, som drejer ned på motorvejen med det samme før signalanlæggene. Ligeledes kan de venstresvingende også dreje direkte ned på rampen, fordi de er blevet ledt over i venstre side i deres passage henover broen.

Ifølge Kenneth Bigom Nielsen, som er trafikingeniør i ITS Teknik, bliver trafikken lettere at afvikle med det nye ruderanlæg:

”Den store fordel ved denne løsning er, at alle højre- og venstresvingende biler, som skal ned på motorvejen, bliver afviklet uden signalregulering. Det vil sige, at man får fire effektive vognbaner til afvikling af landevejstrafikken på Assensvej i stedet for to.” 

Ingen kø efter dynamisk ruderanlæg

Formålet med det dynamiske ruderanlæg er også at sikre en større kapacitet på motorvejsramperne og på den måde fjerne den massive kø ved afkørslerne i myldretiden. I dag, godt et år efter at der igen blev åbnet for trafikken ved til- og frakørsel 52 ved Odense SV, fungerer anlægget helt efter hensigten.

”Det fungerer rigtig godt med den nye løsning. Bilisterne kan godt finde ud af at bruge det dynamiske ruderanlæg, og fremkommeligheden er helt klart blevet forbedret. Vi oplever derfor ingen kø på motorvejsramperne mere,”

fortæller Annette Jørgensen fra Vejdirektoratet.

Skulle der alligevel opstå kø, skifter signalanlæggene fra ITS Teknik automatisk til et andet program med andre signal- og sikkerhedstider, så kapaciteten på ramperne bliver større. Det har dog ikke været nødvendigt endnu.

Se en visualisering fra Vejdirektoratet:

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Nyhedsoversigten

Øvrige nyheder

Jobopslag

Elektrikere der har mod på noget mere

Hvis du vil gøre en forskel inden for trafiksikkerhed, sikre skoleveje for vores børn, motivere cyklisme for vores miljø og …

Nyheder header

Horsens bekæmper trængsel med Smart City-løsning

Horsens Kommune nudger byens bilister til at vælge hurtigere ruter via et nyt rejsetidssystem leveret af ITS Teknik. Systemet baserer …