Trådløse radarer får trafikanter hurtigere frem

Færre bilkøer og en mere glidende trafik er gevinsten for borgere og besøgende i Randers, efter at ITS Teknik har forbedret trafiksignalerne på en af byens mest trafikerede veje.

Trafikanterne kan nu spare 5 minutter, når de i myldretiden bevæger sig ned ad den knap fem kilometer lange strækning, kaldet Århusvej, i hjertet af den midtjyske by.

”Vi er meget tilfredse med det færdige resultat,” fortæller Henrik Kaldahl, der er ingeniør i Randers Kommune og leder af projektet.

”For flere år siden udarbejdede vi i Randers Kommune en ønskeliste over, hvilke strækninger i kommunen, som vi i fremtiden ønskede at forbedre. Århusvej har længe stået meget højt på listen på grund af vejens tætte trafik og mange bilkøer,”

siger Henrik Kaldahl.

Henrik Kaldahl forklarer, at opgaven med at forbedre trængslen på den trafikerede vej tilfaldt ITS Teknik, der i forvejen var engageret på vejstrækningen.

Radarer tager hensyn til trafikken

Ifølge Martin Sylvester Jeppesen, der er ITS Tekniks konsulent på projektet, skyldes de gode resultater især, at ITS Teknik har benyttet sig af radarudstyr:

”Vi har optimeret trafiksignalernes styremaskiner, og så har vi opsat radarer. Sidstnævnte opfanger trafikanterne, når de for eksempel nærmer sig et lyskryds. På den måde ved trafiksignalerne, hvor længe en bil er om at nå frem. Det giver et meget fleksibelt signalsystem, der tager hensyn til trafikken,”

fortæller han og forklarer, at trafiksignalerne på Århusvej tidligere var baseret på nedgravede spoler.

”Problemet med spoler er, at de kun registrerer trafikanterne, så længe trafikanterne befinder sig direkte ovenpå dem. Når trafikanterne flytter sig, mister spolerne kontakten med dem og får først kontakt igen, når trafikanterne befinder sig på en ny spole. Derfor vidste vi fra starten, at vi ville lave et radarsystem, der holder kontakten med trafikanterne hele vejen,”

fortæller Martin Sylvester Jeppesen​.

Trafikken måtte ikke forstyrres

En radar er dog ikke bare en radar, og ifølge Martin Sylvester Jeppesen var en af projektets store udfordringer at finde en løsning, der forstyrrede trafikken på Århusvej så lidt som muligt, mens selve vejarbejdet stod på.

”Da vi gik i gang med projektet, overvejede vi først at benytte os af traditionelt radarudstyr med kabler. Men det er et meget stort arbejde at grave kabler ned, og gravearbejdet ville forstyrre trafikken. Derfor endte vi med at foreslå Randers Kommune, at vi benyttede os af trådløse radarer i de kryds, hvor det var muligt,”

siger han og fortæller, at kommunen var med på ideen.

I det hele taget er samarbejdet mellem kommunen og ITS Teknik forløbet rigtig godt, lyder det fra både ITS Teknik og Randes kommune.

”Der har været styr på projektet fra start til slut, og ITS Teknik har løbende meldt tilbage til kommunen. Der var ingen grimme overraskelser til sidst,”

siger Henrik Kaldahl.

Den tilbagemelding er Martin Sylvester Jeppesen glad for at få, og han håber, at de gode resultater fra Århusvej vil rygtes til flere kommuner.

”Rigtig mange byer ville have glæde af det her,” afslutter han.​

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Nyhedsoversigten

Øvrige nyheder

Jobopslag

Elektrikere der har mod på noget mere

Hvis du vil gøre en forskel inden for trafiksikkerhed, sikre skoleveje for vores børn, motivere cyklisme for vores miljø og …

Nyheder header

Horsens bekæmper trængsel med Smart City-løsning

Horsens Kommune nudger byens bilister til at vælge hurtigere ruter via et nyt rejsetidssystem leveret af ITS Teknik. Systemet baserer …